Nevšední zážitek ve Spa
První květnovou sobotu se jel v belgickém Spa vytrvalostní závod WEC (World Endurance Champioship). Jednalo se o druhý letošní závod tohoto seriálu v trvání 6 hodin, kdy se na trať staví vozy hned 4 různých kategorií – LM P1, LM P2, LM GT Am, LM GTE Pro. Jelikož jsme velcí fanoušci závodního teamu Toyota, přijeli jsme ho podpořit do Spa osobně spolu s Tomášem a Dádou Vaňkovými a naším kamarádem Martinem K. I když se Toyota více zaměřila na závod 24 H Le Mans, přesto se na start postavily 2 její hybridy, nicméně v porovnání s konkurenčním teamem Audi to bylo přeci jen o 1 tříčlenný team méně, což snižovalo šanci na úspěch. Trať ve Spa je známá hlavně díky závodům Formule 1, a tak jsme se tam moc těšili. Po páteční kvalifikaci, kterou v kategorii LM P1 ovládla, pro nás bohužel, Audi, byl sobotní dopolední program vyplněn přístupem veřejnosti do pit lane spolu s autogramiádou všech jezdců. Mezi nejznámější patří bezesporu Alexandr Wurz, Kazuki Nakajima a Sébastien Buemi z teamu Toyota Racing, Giancarlo Fisichella a Kamui Kobayashi z teamu AF Corse, Bruno Senna z teamu Aston Martin Racing, Nick Heidfeld a Nicolas Prost z teamu Rebellion Racing, Allan McNish a Marc Gené z teamu Audi Sport Team Joest, Antonio Pizzonia z teamu Delta-ADR, Vitantonio Liuzzi z teamu Lotus a v neposlední řadě jediný český zástupce Jan Charouz z teamu Lotus. Pro samotný závod pak byl vyhrazen čas od 14.30 do 20.30. Start byl ve znamení nepopsatelného burácení několika různých druhů motorů a zvýšeného adrenalinu nejen u jezdců, ale i u diváků. Několik prvních kol nevydrželi diváci ani sedět a pokaždé při průjezdu závodního pole se zvedali ze svých sedadel, aby nikomu neunikl ani jediný možný předjížděcí manévr. Jednomu z vozů Toyota se podařilo v úvodu závodu obsadit fantastické druhé místo, což bylo odměněno ohromným jásotem jeho fanoušků. Zvláštností na těchto vytrvalostních závodech je to, že se nemění jen pneumatiky a nedoplňuje palivo, ale také se mění jezdci, v závislosti na jednotlivé kategorie jsou to buď 2 nebo dokonce 3 jezdci. Bylo velmi zajímavé sledovat hemžení v boxech před příjezdem auta do depa, množství takřka poletujících mechaniků, kteří o sebe kupodivu nezakopnou a rychlost, jakou vyskočí jeden pilot a naskočí za volant druhý, přičemž mu ještě další mechanik stihne nastavit sedačku a pedály do jeho optimální polohy …. Byli jsme svědky i nehody a následného vyjetí safety car, které zapříčinilo sjetí celého závodního pole, což ještě více okořenilo probíhající závod. Bohužel se teamu Toyota nevyhnuly technické problémy a jeden jeho vůz musel ze závodu odstoupit. V kategorii LMP1 obsadil tedy všechna tři pódiová místa team Audi (1. místo Lotterer + Treluyer + Fässler, 2. místo Kristensen + Duval + McNish, 3. místo Di Grassi + Gené + Jarvis), team Toyoty (Davidson + Buemi + Sarrazin) získal nepopulární bramborovou medaili, což nám bylo moc líto, v katerogii LMP2 zvítězil team Pecom Racing (Companc + Minassian + Kaffer) před druhým teamem OAK Racing (Pla + Hansson + Brundle) a třetím teamem JOTA (Dolan + Turvey + Luhr), v LM GT Am zvítězil team 8 Stars Motorsports (Potolicchio + Aguas + Malucelli), na 2. místě dojel team Aston Martin Racing (Nygaard + Poulsen + Simonsen) a na 3. místě team Larbre Compétition (Bornhauser + Canal + Rees) a v LM GT Pro obsadil 1. a 3. místo team AF Corse (1. místo Fisichella + Bruni a 3. místo Kobayashi + Vilander), z čehož jsme měli radost, neboť Ferrari je pro nás srdeční záležitost, na 2. místě team Aston Martin Racing (Senna + Makowiecki + Bell), Jan Charouz se svými spolujezdci obsadil 7. místo. Průběh závodu vysílal tuto neděli program Sport 5 a bude ho ještě opakovat v pátek 31. 5. 2013 v 9.15. Ve fotogalerii můžete Adama vidět s Kamuiem Kobayashim (AF Corse) a Stéphanem Sarrazinem (Toyota). Podrobné výsledky ze závodů najdete zde.